28 de maig, 2009

MoltBo.com regala cava als oients de RAC1

Avui dia 28 de maig per celebrar que el Barça ha guanyat la Champions, MoltBo regala 3 caixes de 6 ampolles de cava als oients del programa Tot És Possible de Rac1.

Quan el Barça va guanyar la Copa del Rei vam regalar-ne 1, quan va guanyar la Lliga vam regalar-ne 2 i ara, amb la Champions al sac i ben lligada, en regalem 3. Seran tres oients diferents els premiats, que les podran aconseguir a través d'un sorteig que farà el programa. Avui a partir de les 14,30 explicaran la mecànica del concurs.

Les caixes són fetes a paritr d'una selecció de diferents caves que es venen a MoltBo. Sis ampolles donen per gaudir molt i amb molta calma i tranquilitat dels records de la magnífica temporada del Barça.

21 de maig, 2009

VadeVi.cat

Ara ja fa un parell o tres de mesos que el diari Avui ha tret el primer diari online basat en vins catalans. És VadeVi.cat, una iniciativa molt interessant i que esperem que tingui molt d'èxit.
és una aposta per fomentar els vins catalans i té el suport de l'INCAVI i complementa altres publicacions com el Descobrir Cuina (que últimament ha ampliat la secció de vins) i la revista Cupatges.
A part de publicar les novetats del sector, també fa artícles més "pedagògics" per introduir el món del vi als no experts (expliquen les varietats, la influència de les copes al moment de pendre el vi, la importància de l'ampolla, etc.). Tots els artícles són comentables i això enriqueix el propi mitjà. També té un fòrum específic que omple un buit en el món del vi a Catalunya que fa molt poc que han redissenyat.
Us el recomanem enèrgicament. Tan si us agrada el vi com si no. La indústria del vi a Catalunya és massa gran i important com per ignorar-la i viure'n d'esquenes, una cosa que, en general, els catalans hem fet durant les últimes dècades.
Des d'elblogdemoltbo.com volem donar ànims als que treballen diàriament amb recursos escàssos (ho sabem!) per poder ajudar a fer conèixer que a Catalunya el vi no és només una afició, sinó també una professió. A Catalunya tenim més de cinc-cents cellers a quatre passes.

15 d’abril, 2009

Època de canvis i oportunitats

Amb la crisi, tots els negocis rumien com poden mantenir-se. I els més dinàmics i espavilats troben la manera d'0ferir al client els seus productes de formes més econòmiques. Bàsicament, despullen el producte d'allò que no és essencial i es cobren tots els complements per separat. I un exemple que tots podem trobar avui en dia són els menús dels restaurants.

Un producte tan popular com un menú d'un restaurant, encara que sigui al centre de Barcelona (al passeig de Gràcia, per exemple), ja s'ha adaptat a la situació econòmica actual. Ja fa uns quants mesos que s'anuncien diferents fórmules per fer el menú o diferents menús més barats. El restaurant escriu a la pissarra que posa fora la porta el menú del dia amb el preu habitual, i just a sota hi ha alguna opció diferent com ara no fer segon plat o no fer postres per abaratir el preu del menú. A França d'això se'n diuen "formules" i s'ofereixen especialment als migdies, en comptes dels menús.

També podem veure menús molt calòrics basats amb patata, llegum i ous. És a dir, menús amb matèries primes barates. Són productes que no s'utilitzaven massa per la seva "vulgaritat", però que avui en dia es tornen a mirar amb bons ulls pels cuiners.

Així que actualment tenim noves oportunitats per menjar bé i barat de nou als restaurants de menú. Val la pena aprofitar-les. Però compte en què ofereixen i què no. Duros a quatre pessetes no existeixen i si us estan proposant els mateixos productes que abans a un preu inferior, o bé abans ens enredaven o bé hi ha alguna trampa. Per exemple la beguda (especialment el contingut de les ampolles), el pa, els postres o el cafè.

06 de març, 2009

A França volen prohibir els tastos de vins

La ministra de sanitat francesa, Roselyne Bachelot, està tramitant un projecte de llei que preveu prohibir tot consum d'alcohol de forma gratuïta, independentment de la finalitat i el tipus i grau de la beguda. És el projecte de llei "Hôpital patients santé territoires (HPST)", que ha posat el sector vinícola francès en peu de guerra.


Tot i la bona fama i reputació de la que gaudeix, el vi francès cada vegada té una quota de mercat més reduïda i el mercat l'obliga a moderar els preus degut a la disminució del consum intern, a la forta competència de vins d'altres zones productores europees (com ara Catalunya, la resta d'Espanya i Itàlia) i dels vins del nou món (Austràlia, Sud Amèrica i Sud Àfrica). L'última collita, a més, ha estat dolenta. Respecte l'any anterior, s'ha reduït més d'un 17%. Ara el govern francès prepara una llei que, de ben segur, mobilitzarà pagesos, propietaris de cellers i altres agents del sector. Aquests es queixen de ser víctimes del lobbying de l'ANPAA (Association Nationale de Prévention en Alcoologie et Addictologie), segons Laurent Gapenne, president de la Federació dels Grans Vins de Bordeus.

El final dels tastos a França?

El que més preocupa els viticultors francesos és l'article 24 del projecte de llei que prohibeix les degustacions gratuïtes o venudes a "forfait". Això implicaria que s'acabarien els menus amb el vi inclòs o les fires amb tastos de vins, per exemple. També els tastos a cellers (un fet cultural molt arrelat a França i que va unit directament al turisme, una altra de les grans fonts de negoci de l'estat gal) i a restaurants. Fet que va en contra del foment de la cultura del vi i de promoure'n el consum amb moderació. A més de desincentivar a la diferenciació dels vins, ja que sense tastos, les particularitats d'un vi serien més difícils de difondre i, per tant, de ser valorades pel consumidor final.

Variacions a les etiquetes

Segons sembla, la ministra plantejaria també canviar les notes a les etiquetes del vi canviant l'actual "à consommer avec modération" per "la consommation d'alcool nuit à la santé". És a dir: canviar el "consumir amb moderació" per un "el consum d'alcohol és nociu per a la salut".

Aquestes mesures conjuntes no ajudarien gaire als productors francesos i la resta de països exportadors de vi se n'acabarien beneficiant.

I tot plegat, per què?

Doncs aquesta llei s'està impulsant a partir d'un estudi que indica que el consum d'alcohol incrementa el risc de tenir càncer. Però segons hem llegit és un estudi amb moltes llacunes. Per exemple, es basa en dades mundials. No discrimina tipus d'alcohol, no adverteix que l'augment del risc existeix si està lligat al consum simultani de tabac, etc. A part del fet que hi ha nombrosíssims estudis que demostren que el consum moderat de vi disminueix el risc de càncer i també de patir d'Alzheimer.

Segons fons del sector vinícola, l'associació ANPAA ha fet una feina important per imposar les seves tesis a la ministra.

27 de febrer, 2009

Guia de Vins de Catalunya

Després de llegir-ne força informació i de veure els seus comentaris per la xarxa, aquesta setmana hem aconseguit un exemplar de la Guia de Vins de Catalunya i, sincerament, creiem que és una guia molt ben feta i que té pinta de tenir una trajectòria prou llarga i respectada.

És una guia pensada perquè l'utilitzin els consumidors quan volen triar un vi. Alhora, però, és una èina per divulgar i potenciar el coneixement i el consum de vins i caves catalans a Catalunya, ja que al ser valorats i comentats, el consumidor podrà apreciar la àmplia oferta i la gran qualitat dels vins que es fan a casa nostra. Aquest cop, a més, sembla que s'han fet les coses molt ben fetes.

La guia en la seva primera edició es mostra molt independent. No és una guia impulsada per estaments públics, sinó només amb el suport d'aquests. Això es nota en l'estil dels comentaris, que són punyents i sincers. Però molt aclaridors i divulgatius! Les cares visibles d'aquest projecte són en Jordi Alcover Mestres i la Silvia Naranjo Rosales. Perquè us en feu una idea, no admeten publicitat dels cellers a la guia per evitar distorcions en la puntuació.

La primera edició es va esgotar. A nosaltres ens ha costat aconseguir un exemplar, però finalment després de recórrer vàris punts de venta els vam trobar.

A la guia s'analitzen tots els vins elaborats a Catalunya. Això és: els vins de les 11 Denominacions d'Origen catalanes més els vins fora de les normes i àrees de les DO; són els "vins de taula". A la primera edició hi ha alguns cellers que no els hi han facilitat vins o tots els vins, però són l'excepció. Els organitzadors estan oberts a tots els vins, però si hi ha algun celler que no vol apareixer o vol que algun dels seus vins no sigui qualificat, doncs no envia mostres i ja està. Es publiquen els vins amb puntuacions superiors al 6,5 (és una èina pensada per ajudar a la valoració en positiu dels vins, no per deixar-ne algun en evidència).

Els vins són tastats per diferent gent que primer els prova i valora a cegues i posteriorment en valora la presentació i el tap, aspectes que no necessàriament es valoren en altres guies però ells consideren que el consumidor té en compte. Finalment valoren el preu que des del celler han indicat que té aquell vi al mercat. Per tan la relació qualitat preu també entra en valoració.

Es veu una feina molt gran darrera aquesta guia i un compromís per part dels impulsors perquè tingui una continuïtat, un rigor i serietat. Nosaltres només podem aplaudir la idea i animar-los a continuar. A Catalunya només el 30% del vi que es veu és elaborat aquí, un fet molt estrany en una regió productora de vi. Confiem que aquesta eina ajudi a millorar els números i n'estem contents ja que coincidim en l'objectiu. A nosaltres ens encanta provar vins nous siguin d'on siguin, però de forma quotidiana creiem que el consum i el nostre paladar ha d'estar acostumat a tastar els fruits de la nostra terra (que tota sola ja és ben variada).

Ara estan tastant els vins que han sortit aquest any per fer la pròxima guia (pels professionals com a mínim, ens és molt important veure la constància en qualitat que pot tenir un vi o un celler) i ja han anunciat que faran millores (necessàries en algunes coses com ara la imàtge gràfica i aclarir una mica més el concepte de "preu", entre altres). Us animem a buscar-ne un exemplar perquè, només pel què s'explica a les introduccions de cada Denominació d'Orígen, ja valen la pena els 10,95€ que costa.